A leégett, de már nagyrészt helyreállított zárdában a
Ranolder Intézet épületében kapott otthont az iskola. Eleinte két tanterem szolgálta az oktatást, a tantestület 4
főből állt. A tanulók száma 85 fő, megoszlásuk szerint 40 fiú és 45 leány kezdte meg tanulmányait.
Az első lépésekre így emlékszik vissza az iskola egykori - azóta sajnos elhunyt
igazgatóhelyettese Újvári Vilmos:
"Engem 1951 augusztusában a Megyei Tanács Művelődési Osztálya helyezett
Tapolcára. Én, mint igazgatóhelyettes intéztem a
gimnázium ügyeit. Beindításkor a gimnáziumnak helyisége volt, de felszerelése
nem, tanára egy, tanulója egy sem. A tanulók toborzásában az akkori Járási
Tanács Művelődési Osztálya volt segítségemre. Még tavasszal értesítette a járás
iskoláit a gimnázium beindításáról, és az iskolák igazgatói tájékoztatták a
szülőket a tanulás ezen új lehetőségéről. A szervezést azzal kezdtem, hogy
felkerestem az általános iskolák igazgatóit, elkértem a tanulók névsorát.
Tapolcán könnyű volt a szülők felkeresése, de a járás többi községét
kerékpárral kerestem fel, és gyűjtöttem össze az első osztály tanulóit. Nem
volt könnyű az agitálás, ugyanis sok szülőnél a bizalmatlanság látszott, vajon
a tapolcai gimnázium is ad-e olyan értékű érettségit, mint a keszthelyi vagy a
sümegi. A munka eredménye a szeptemberi tanévnyitó ünnepélyen megjelent tanulók."
A tanévnyitóra már a leendő diákok és szülők egy része rengeteg társadalmi
munkát végzett. Megtisztították az udvart a magasra nőtt gaztól, bemeszelték a
leendő tantermeket, irodát és szertárat, konyhát, kamrát, ebédlőt. Amíg a
megrendelt bútorok meg nem érkeztek, átmeneti megoldásként az akkori tanács
titkára és egy dolgozója ajánlotta fel az intézménynek a raktárukban
felhalmozott, használaton kívüli székeket és asztalokat.
Szeptember 16-án az ünnepélyes tanévnyitóval beindult az első tanév.
A várva várt iskolai padok, felszerelések októberben meg is érkeztek. Mivel a
Művelődési Osztály csak a tanerőket és a hivatalsegédet finanszírozta és a
költségvetés csak 1952 januárjától biztosított pénzt, ezért az iskola
kiadásainak fedezésére a Szülői Munkaközösség táncmulatságok szervezésével
teremtett anyagiakat. Az első évben Újvári Vilmos igazgatóhelyettes és Soós Éva
voltak főállásban a gimnázium tanárai. A kémia-matematika és a
magyar-történelem tantárgyakat tanították, a többi tárgyat óraadók oktatták és
kisegítőként dr. Homér Janka a sümegi középiskola igazgatója tevékenykedett
Tapolcán.
1952-ben újabb két osztállyal indult el szeptemberben a tanítás. A gimnázium
fennmaradásának és fejlesztésének feltételévé vált a diákotthon megteremtése és
ennek érdekében kérték és kapták meg a tanácstól az Arany János utca 10-es
lakás e célra való kiutalását. A diákotthonnak 44 lakója volt eleinte, első
igazgatója Kóka László volt.
1952/53-ban 86 első évfolyamos tanulóval gyarapodott a tanulók száma. Ekkor
kapott először a gimnázium kinevezett igazgatót: Széles Jenőt, s újabb tanárok
is elkezdték az oktatást: dr. Bertényi Istvánné, Borsányi Gábor, Fazekas
György, óraadó dr. Nagy Jenő.
Az oktató-nevelő munka körülményei továbbra is nehezek voltak, kevés volt a
szemléltető eszköz, és tanári szoba sem volt. A tantestület 10 tagúvá bővült.
Az első érettségi éve számos fellendülést hozott: az iskola csatlakozott azon középiskolák
táborához, akik az ének-zenét tantárgyként kívánják tanítani és tanulni.
Megalakult a nyelvi humanisztikus és a természettudományi módszertani
munkaközösség. Hagyományként szeretnék bevezetni a helyes magyar beszéd és
kiejtés ápolására a Batsányi szavalóversenyt. Sikerült a tanári szoba
kialakítása és berendezéséhez most is, mint már korábban is a szülői munkaközösség
adott anyagi segítséget, s könyvjutalmat adtak a legjobb tanulóknak is.
Borsányi Gábor vezetésével eredményes vegyeskara alakult az iskolának;
gyarapodott a biológia szertár, a diákok által gyűjtött ásványokkal,
növényekkel, rovarokkal.
Szép eredmények születtek sportban és a színjátszó csoport tevékenysége is
eredményesnek bizonyult.
Az 1960-as évek elejére az anyakönyvek alapján a kezdeti szerény keretekhez
képest bővülés mutatkozott. Míg az első évben 85 fő volt a beiratkozott tanulók
száma, addig az 1959/60-as tanévben 346-ra majd az 1964/65-ös tanévre, 596 főre
gyarapodott a tanulni vágyók száma. A tanulócsoportok száma a kezdeti 2-ről
1960-ban 11 majd 1964-ben 15 csoportra duzzadt. A 4 nevelőből álló tantestület
21-re bővült, s gyarapodott az osztálytermek száma is 2-ről 11-re. Ez utóbbihoz
az 1959/60-as tanévben helyreállítást nyert épületrészben kialakított 4
tanterem is hozzájárult. Ezzel a bővítéssel mindenképpen nyert az iskola, de a
tanteremszükségletét nem tudta kielégíteni. Szükséges lenne egy új gimnázium
létesítése, hisz az iskolareform megvalósításával kapcsolatban fokozatosan nő a
tanulócsoportok száma.
Az 1958-as tanévtől kezdve a gimnáziumban bevezették az 5+1-es tanítási formát.
Az 1960/61-es tanévben már erőteljesen érezhető az iskola elnőiesedése, növekszik
a leánytanulók száma, a fiú diákotthonnak mindössze 49 lakója van, a korábbi
70-nel szemben. E körülményeket figyelembe véve átszervezték a diákotthont, s
így teljes kihasználtsággal üzemelt. Évről évre túljelentkezéssel kell megbirkóznia
a diákotthonnak, csakúgy, mint a menzának, ahol a kezdeti 25 fővel szemben
ekkorra már több mint 120 főnyi igénnyel kell számolni. Az 1964/65-ös tanévben
az 5+l-es oktatási forma keretében öt órás gyakorlati oktatásban 357 tanuló
vett részt, két órai gyakorlati oktatásban 113 fő részesült s 30 tanuló nem
részesült ebből az oktatási formából. Ezek a gyakorlati foglalkozások mezőgazdasági,
ipari- és kereskedelmi jellegűek voltak. Ezeken a foglalkozásokon a tanulók
lelkesen vettek részt, bár az itt tanult szakmai ismereteket a gyakorlati
életben nem igazán alkalmazzák, s csak elvétve jelentkezik egy-egy tanuló a
gimnáziumban gyakorolt szakmára a későbbiekben. Ebben az évben Németh Árpád
igazgatói munkakörét dr. Kirchner Ödönné vette át, aki egyúttal betöltötte a
leánykollégium vezetőjének posztját is. Rekordnagyságúak az osztálylétszámok a
közel 50 fővel, s a tanév 16 tanulócsoporttal indult el. Az év jelentős
eredménye a fizikatanárok által minden osztályterembe felszerelt iskolarádió
beindítása.
A tantestület további 5 fővel gyarapodott.
Az 1966-os esztendő mérföldkő volt Tapolca életében. Ekkor nyilvánították
várossá Tapolcát. Az ezzel járó gazdasági és kulturális igények jelentős
felfrissülést hoztak a gimnázium életébe is. 1967 szeptemberétől újabb változás
történt az igazgatói megbízatásnál, ettől kezdve 10 éven át Navrasics Tibor
töltötte be e tisztet. Az orosz nyelvet egy osztályban szakosított tanterv
szerint oktatják.
1969-ben a megnövekedett igények, a korszerű oktatás-nevelés érdekében többszöri
halasztás után megkezdődött az új gimnázium építése. Az új 16 tantermes
intézmény közel 10 millió Ft-os költséggel épült az Alkotmány úti új
lakótelepen. Ez a hely megfelelőnek bizonyult, hisz rendelkezett sportolásra
alkalmas területtel is, s nem vették körül nagy forgalmú utak. Az osztálytermek
helyett a tanulók a szaktantermekben sajátíthatják el az ismeretanyagot. A főépületből
összekötő folyosón lehet eljutni a tornateremhez, öltözőkhöz és az étkezdéhez.
A testnevelési órák és sportköri foglalkozások fáradtságának nyomait itt már
kulturált körülmények között melegvízzel távolíthatják el a növendékek. Az
épületben konyha is üzemel, ami 300 tanuló számára biztosít étkezési
lehetőséget. A személyi feltételek, a szakos ellátottság optimálisnak mondható,
jellemző a fiatalosság, dinamizmus, tanulócentrikus szemlélet a tanári karra.
Az új körülmények rengeteg lehetőséget, tárgyi feltételeket biztosít a
szabadidő hasznos eltöltéséhez is a tanulás mellett.